Dag 43 - Zaalschoonmaak, Jackfruit eten, film kijken met het hele gezin!

30 augustus 2014 - Kampala, Oeganda

Zaterdag 30-08-2014, dag 43!

Dit keer lekker wat later ontbeten, 08:15 uur. Vanaf 09:00 uur zouden we de koninkrijkszaal schoonmaken met de hele groep broeders en zusters. Om 10:00 uur waren we er ongeveer en er waren al heel veel mensen druk bezig. In de zaal zelf werd al druk schoongemaakt, buiten werden de heggen gesnoeid, het gras gemaaid enz. Aan de slag dus, grote schoonmaak vandaag!
Wesley hielp Henry mee met de oprit. Er moest een nieuwe laag cement komen dus daar zijn ze flink druk mee geweest de hele tijd. Joviah en ik hebben alle blaadjes op hoopjes geveegd met zo'n klein rieten bezempje waarvoor je lekker moet bukken. Voor de koninkrijkszaal is een klein grasveldje waar de auto's kunnen parkeren (Echt een verschil al met Hoima, daar kwam er zo goed als niemand met de auto), alleen staat er een boom in het midden een een bloemenstruik in de hoek waardoor er minder plek is voor de auto's. Daar maakte ze vandaag dus meteen een einde aan, de boom werd omgehakt en de struik werd verplaatst naar de tuin aan de achterkant. Tijdens het werken kwam Esther (een van de zusters) aangelopen met een bak zelfgemaakte kaneelbroodjes voor iedereen, mjam! De hele ochtend was het droog en geen zon, superweer om in te werken dus. Maar na een tijdje kwam de zon eenmaal door en dan is het ook echt ineenkeer heel erg warm. Intussen werden de ramen gelapt, vloer geschrobd, alles afgenomen, spinnenwebben weggehaald, mooi druk daar dus. Buiten werd er nog een hek gerepareerd, de vloeren geveegd, gewerkt een de elektriciteit en nog steeds bezig met de cement voor de oprit. Joviah en ik waren uiteindelijk klaar en er was niet echt meer wat te doen, er waren ook zoveel mensen! We gingen dus uiteindelijk achter de zaal in de schaduw van een boom zitten, een beetje gezellig kletsen. Er wordt goed voor ons gezorgd, er ging iemand rond met flesjes waren voor iedereen en daarna iemand met heel wat bananen waarvan iedereen er 2 mocht pakken! Echt een gezellige en fijne sfeer. :) En zo'n gek idee eigenlijk als je erbij stilstaat dat je eigenlijk echt helemaal niemand kent, maar hier in Uganda hebt leren kennen vorige week. Het voelt gewoon al als goede vrienden.
We wilden eigenlijk in de velddienst gaan na de schoonmaak, maar we waren best wel moe.. Al de hele ochtend lopen we onhandig in een rokje schoon te maken omdat we in de velddienst wilde,  gingen we uiteindelijk niet meer haha! Ik heb intussen in deze maand al 76 uur besteed aan velddienst dus het is niet dat ik nou nodig meer uren moet maken. Ik heb echt nog nooit zoveel uren gemaakt!

Terwijl ik met Joviah in de schaduw zat kwam er een meisje aangelopen (ongeveer mijn leeftijd denk ik) die bij ons kwam zitten. Na even met elkaar gekletst te hebben vraagt ze of ze mijn haar mag vlechten. Euh... ja hoor, prima. Mijn haar is hier zo bijzonder, er zijn echt heel veel vrouwen die gemillimeterd haar hebben en zowat dromen van mijn haar.

Rond 15:30 uur zijn we uiteindelijk richting huis gegaan met elkaar. We hadden niet echt een lunch gehad, alleen een kaneelbroodje en 2 bananen, dus hadden nog best wel honger. Alleen zaten we echt in zo'n rare tijd om te eten. Joviah heeft uiteindelijk toch maar eten gemaakt. We hadden nog eten over van gisteren: Een paar Chapatti's, groenteprutje, en de pompoen/aardappelsoep. Ze had er ook nog een paar aardappelschijfjes bij-gebakken.

Na het eten besloten we om een film te gaan kijken. Maar eerst, mijn lieve Jackfruit die we gisteren hebben gekocht eten! Het was echt een groot stuk! Voordat je het wil eten moet je natuurlijk weer alle stukken eruit peuteren dus dat heb ik uiteindelijk maar met het hele stuk Jackfruit gedaan, het blijft niet lekker als je het laat zitten. Het was alleen een behoorlijke klus, een stuk afsnijden, de plakzooi er een beetje afhalen, stukken fruit eruit peuteren, pitten weggooien en in de schaal. Belinda hielp me uiteindelijk gelukkig mee.
Henry was helemaal enthousiast dat ik het gemaakt had. Normaal wil niemand het doen zegt hij omdat ze het teveel werk vinden. Maarja ik ben nog maar een week in Uganda dus het is al de moeite waard, thuis kan ik het niet meer eten.

De Jackfruit hebben we tijdens de film gegeten, samen met een kop thee/koffie en wat plakjes cake. We keken met z'n allen naar de film "Untouchable''.

We waren mooi op tijd begonnen met de film waardoor we iets na 9 uur al mooi klaar waren zodat ik alvast aan mijn blog kon beginnen.
Terwijl ik op bed zit met mijn laptop om mijn blog te typen hoor ik de kat de hele tijd door mijn kamer heen rennen en krabben, ik snapte er niks van. Hij maakte ook echt een heel raar piepend geluid! Totdat ik de kat zo zag zitten dat hij iets wilde pakken uit een hoekje. Het was een muis!! Dus ik liep naar Francina en Belinda (die samen een film keken op Joviah's kamer) en vroeg wat te doen. Belinda was de enig moedige en wilde de muis wel proberen te pakken. De muis zet het'm ineens op rennen en rent onze kant op! Oh je had het moeten zien, Francina en ik sprongen alle kanten op met allemaal geluiden! We lagen daarna ook weer helemaal dubbel van het lachen. Belinda kreeg de muis alleen niet te pakken.. We riepen Wesley en Henry erbij om te helpen. Henry vertelde dat het heel erg had geregend en dat ze daarom binnnekomen voor schuiling. We hadden de deur opengezet en na een tijde was de muis met de kat achter zich aan naar buiten gerend.Hahaha ik had echt de grootste lol!

Goed, nu maar eens slapen, dit keer weer mooi op tijd: 22:45 uur, morgen weer tussen 8 en 9 ontbijten, dus mooi weer een uurtje langer om te slapen.

Nou slaap lekker dan allemaal!
Bedankt weer voor het lezen he! :)

1. Suzan:
    31 augustus 2014
    Hoi! Ik ben Suzan uit de gemeente Bos en Lommer Amsterdam en via Chantal Meijer ben ik op je blog beland! Zo leuk om alles te lezen! Geniet ervan daar, vooral van je jackfruit (in een toko in Amsterdam hadden ze die laatst te koop trouwens ;)) fantastisch dat je zo vrijmoedig met iedereen over Jehovah praat! Keep it up
  2. Kaylee Finkers:
    1 september 2014
    Hey Suzan! Wat gaaf dat je een berichtje stuurt en mijn blog dus leest!! Genieten doe ik zeker, de tijd vliegt!
    Ze verkopen Jackfruit in Amsterdam? Gaaf, Amsterdam maar een keer bezoeken dan haha!
    Echt bedankt voor je berichtje, vind ik echt leuk :)