Dag 46 - Dagje Kampala-town met Wesley en Joviah! :)

2 september 2014 - Kampala, Oeganda

Dinsdag 02-09-2014, dag 46!

Na het ontbijt zijn Wesley en ik met Joviah meegegaan naar een paar nabezoeken/studies van haar. De zon scheen hard en het was heerlijk benauwd, tijd om lekker een halfuur naar een nabezoek te gaan lopen bergopwaarts! Eenmaal daar, had de vrouw geen tijd en heeft Joviah een nieuwe afspraak gemaakt. Op naar het volgende adres! Deze vrouw had jammer genoeg ook geen tijd maar Joviah heeft wel even met haar kunnen praten, de vrouw wilde ook heel graag de tijdschriften weer lezen.
We moesten nu eerst helemaal die berg naar beneden en met de taxi naar het laatste adres, het meisje van ongeveer 11 jaar die ook een dagje mee is geweest naar het congres. Het meisje moet aanstaande maandag weer naar school en heeft dan niet zoveel tijd meer om te studeren, dus wilde ze dat Joviah nu elke dag zou komen haha! We zaten binnen en Joviah studeerde uit het boek ''Lessen van de grote onderwijzer''.

Intussen was het 11:45 uur en liepen we weer richting een taxi om ons naar de stad van Kampala te brengen. We wilden een bedankje voor Henry en Miram kopen en even kijken naar wat souvenirs voor iedereen thuis.

Ik voelde me niet zo heel erg lekker vandaag, te weinig slaap was de grootste reden ben ik bang.. dus vandaag maar niet zo fanatiek geweest met het weggeven van traktaatjes haha!

Eenmaal in de stad moesten we erachter zien te komen waar we Acacia mall kunnen vinden, de aanrader van Arno en Myrka. We vroegen dus een Boda boda bestuurder of hij het wist. Vervolgens wilde hij ons er wel heen brengen, dus Joviah en ik achterop de ene Boda en Wesley achterop bij een ander. Alleen het verkeer midden in de stad van Kampala is wel ieeeetsje anders dan in Hoima zeg maar. Man wat een ongeregeld zooitje! Alle auto's, taxi's, Boda's, fietsers, voetgangers enz. rijden en rennen door elkaar heen, niemand let op mekaar. Je kunt niet weten of er ineens iemand gas geeft omdat hij een plekje voor zich ziet of dat er iemand op de noodrem gaat voor iets voor zich of dat een bestuurder niet oplet omdat hij iemand aan de zijkant aan het begroeten is. Zo gebeurde het dus ook dat er tussen de auto's ineens een tegenligger op een Boda aankwam, niet oplet, en samen met de bestuurder van onze Boda een vrouw platdrukt tussen hun spiegels! Ik had me intussen helemaal weggedrukt van onze Boda bestuurder van de schrik en Joviah helemaal aan mij vastgeklampt haha! De vrouw geeft een gil en de bestuurders kijken nog niet eens op of om en drukken zich verder door het verkeer. Ik moet zeggen, dat ik toen wel even hoopte dat we er heel snel waren!

Na een poosje waren we er dan eindelijk, Acacia Mall! We zagen meteen het franse restaurantje waar we heerlijk konden lunchen volgens Arno en Myrka. Het was 13:00 uur dus we zijn er natuurlijk meteen heengelopen. Het voelde als de hemel! Wauw wat zag dit er geweldig luxe uit bij wat we hier gewend zijn haha! (zie foto's) Nette ronde tafeltjes met wit leren stoelen, een glazen toonbank met allemaal gebakjes erin en een paar potten met Nutella erop, daarachter planken met heerlijk verse broden en ga zo nog maar even door. Wat ga je het in Nederland straks allemaal weer waarderen dan haha!

Joviah bestelde pizza, ik een wrap met tonijn en Wesley een panini. Echt heerlijk gegeten! Na de tijd hebben we nog een ijsje gehad, want jaha, ze hebben hier ook allemaal schepijs! Joviah is gek op ijs dus die hebben we er echt even blij mee gemaakt door haar op een ijsje te trakteren.

Na het eten zijn we het winkelcentrum echt ingelopen om te kijken wat er allemaal was. Echt een groot winkelcentrum zoals we het in Nederland/Europa kennen met allemaal winkels. Wesley zag meteen dat er boven een bioscoop was natuurlijk haha! Dus direct met de roltrap naar boven (jaja, een roltrap!) en kijken naar het bioscoopje. Alleen de prijs voor een film al, €4,- ofzo, de helft van de prijs in Nederland! Wesley wilde serieus wel naar een film gaan met z'n drieën, waarom niet! Maar jammer genoeg draaide er niet echt een film waar we enthousiast van werden.. Dus doorgelopen in het centrum. We kwamen een winkeltje tegen met allemaal typische Ugandese printjes en tekstjes op allerlei kleding en kussens. Een grappige uitleg van een ''Boda boda'' of de print van een ''Rolex factory'' (datgene waar ze de Chapatti's met omelet en tomaat op maken). Hoedjes, kleine jurkjes en schortjes enz. Echt wel even grappig om rond te kijken. We hebben hier ook een kleinigheidje gehaald voor thuis.

Er waren wat kledingwinkels, ook met al die gave Afrikaanse prints, een sieradenwinkel, winkel met telefoonhoesjes enz. en zelfs een kleine Apple store! En... een bakker met de naam ''Brood'', ze verkopen hier echt Nederlands brood! We hebben hier 2 broden gehaald voor Henry en Mirjam als bedankje, we weten dat hun helemaal dol zijn van Nederlands brood.
Joviah vertelde dat ze hier in de buurt nog wel andere winkeltjes wist waar je kleine souvenirs kon kopen, dus zijn we daar met de Boda heen gegaan. En inderdaad kon je hier genoeg prutteltjes vinden. We liepen een bepaald terrein op met echt aaaaaallemaal kleine winkeltjes achter elkaar. Er kwam meteen een vrouw aangelopen die ons bedankte voor onze komst en ons graag haar winkeltje wilde laten zien. Zodra we ergens de prijs voor vroegen zei ze meteen dat ze ons wel wat korting kan geven haha! We zeiden dat we eerst nog even verder kijken.
Bij het eerst volgende winkeltje hetzelfde verhaal, ze was zo dankbaar dat we er waren en ze smeekten zowat of wel alsjeblieft wat bij hun wilde kopen. Ze zeiden dat ze de hele dag nog geen enkele klant hadden gehad dus zo hoopte dat wij wat zouden kopen. Hahaha Wesley zegt ''Jaaa dat zeggen ze allemaal''! Uiteindelijk hebben we dan toch maar voor dit winkeltje gekozen om de laatste paar souvenirs te halen. Wesley is alleen heel erg goed in afdingen en onderhandelen dus na het betalen zegt een van de vrouwen half lachend een beetje: ''Hij kan dit veel te goed, de volgende keer kom je alleen!'' hahaha! Toen we net weg wilde gaan begon het heel erg hard te regenen.. En we wilden net naar een klein café gaan waar we koffie enzo konden gaan drinken hier dicht in de buurt. De vrouwen van het winkeltje boden ons meteen een krukje aan om te zitten en te blijven terwijl het regent. Dan kunnen ze natuurlijk mooi weer wat verkopen zeker haha! Dus uiteindelijk dan maar even gaan zitten en wachten. En inderdaad, na een tijdje kwam één van de vrouwen met een mandje met armbanden aangelopen omdat ze Joviah erin zag kijken in het begin. Nee, we wilden echt niets meer haha!

Toen de regen iets minder werd zijn we toch maar gaan lopen. Het is leuker om te wachten tot de regen stopt met een kop koffie/thee/chocolademelk dan op een krukje in een klein winkeltje.
Dus door de regen naar het café gerend zo'n 3 minuutjes hier vandaan. Het was een gezellig klein primitief café'tje met ook een veranda met lounge stoelen. Het was niet zo luxe als bijvoorbeeld Acacia mall, maar echt goed te doen.
Wesley nam een Irish coffee en Joviah een Espresso. Ik vind koffie niet lekker dus ik zocht naar warme chocolademelk. Mocht je je afvragen of dit niet allemaal zo warm is aangezien we in Afrika zijn, dan nee, het was echt vies weer en totaal niet meer warm, heerlijk een warme chocolademelk dus! En niet zomaar een, het was een warme chocolademelk met banaan erdoorheen, vanille en kaneel. Ooooh echt heerlijk! Zeker weten een keer uitproberen in Nederland! Lekker een bananencakeje erbij en mijn dag was helemaal goed! Lekker op de veranda gezeten en gekletst.

Toen we klaar waren was de regen ook alweer mooi gestopt en gingen we opzoek naar het taxipark. Joviah wist alleen niet precies de weg dus liepen we een weg in met massa's mensen, echt niet normaal! Straten waren zowat vol met mensen waar af en toe een Boda doorheen probeerde te komen. Allemaal muziek, winkeltjes, Boda's enz. We liepen op de stoep waar je af en toe over allemaal rotzooi heen moet stappen, plastic zakjes, lege flesjes, soms wat etensresten. Tegelijkertijd moet je allemaal mensen zien te ontwijken, maar op de straat moet je weer oppassen voor alle kamikaze piloten op de Boda's. En als meisje met blond haar probeerde ik alle oogcontact met mannen te vermijden om niet zo op te vallen, maar dat maakt allemaal niks uit, je hoort op een paar meter afstand al mannen over je praten en uitchecken, echt heel prettig. Ook weer opmerkingen natuurlijk als ''..beautifull''. Zo geweldig als Wesley alles vond, zo onprettig vond ik het haha! Maar ook wel weer gaaf om zulke straten te zien, wat een ervaring haha! (op die mannen na dan..)

Na een tijdje hadden we het taxipark gevonden! Mijn voeten waren intussen helemaal vies van allemaal plassen en modder de hele weg dus ik was wel blij dat we richting huis gingen haha! Onderweg in het taxibusje zat ik met mijn elleboog uit het raampje en was ik aan het kletsen met Wesley en Joviah. Tot ik ineens door iemand achterop een Boda geaaid word op mijn arm! Moet niet gekker worden hier hahahaha! Dus ik begin te lachen en die knakker achterop de Boda lacht natuurlijk stom met me mee.

Echt een leuke, gezellige dag gehad! Ik was wel echt helemaal helemaal kapot  toen we terug waren.

Francina had intussen eten gemaakt, aardappelpuree, schijfjes wortel en een salade van tonijn, tomaat, ui en maïs. Niet heel bijzonder dus, maar ik had toch niet zo heel veel honger.
Ze had iets te weinig gemaakt want er waren nog steeds een paar die honger hadden. Henry vraagt dus of ze dan wel een toetje voor ons heeft? Maar dat had ze niet.. Mirjam zag intussen de 2 broden die Wesley en ik hadden gekocht op het aanrecht liggen. We vertelde hun dat we die als kleinigheidje hadden gekocht voor ze. Mirjam begon zowat te dansen door de kamer en ook Henry was helemaal enthousiast. Ze gingen brood eten als toetje haha! Henry werd helemaal blij en zei dat dit heerlijk kan als toetje, geen probleem! Ook Mirjam was helemaal aan het genieten. We hebben een goed cadeautje gekozen dus!

Na het eten ging was ik echt kapot en ging ik mooi meteen naar bed. Om 22:00 uur lag ik al mooi te slapen.

Bedankt voor het lezen en tot morgen!! :)