Dag 44 - Vergadering, uitgenodigd om samen te lunchen, film kijken met warme chocolademelk

31 augustus 2014 - Kampala, Oeganda

Zondag 31-08-2014, dag 44!

Good morning!
Vanochtend eindelijk wat later ontbeten! Ik ben alleen al zo gewend aan dat vroege ritme, dat ik om 07:30 uur al klaarwakker was en we om 08:15 uur pas gingen eten.
Ik moest wel lachen, bij het ontbijt hebben we ook elke keer een blikje appelstroop staan die Mirjam uit Holland heeft meegenomen. Maar aan tafel hoor je dan ook echt: ''Can I get the appelstroop?'' hahaha! Klinkt echt heel raar.

Na het ontbijt heb ik op bed de studie-wachttoren voorbereid voor de vergadering deze ochtend om 11:30 uur. Om 11:00 uur gingen we met de pick-up naar de vergadering. Ik zat op de achterbank met z'n vieren, terwijl er officieel plek is voor 3. Probleem is alleen, dat de weg naar de fatsoenlijke weg best wel een eindje is en dat de auto echt alle kanten op schud waardoor je met je hoofd af en toe zowat tegen het plafond komt en als je pech hebt en je zit aan de kant van de deur dan krijg je elke keer een beuk tegen je heup, schouder en hoofd. We hebben dan ook elke keer als het ware een strijd wie er in het midden zit haha!

Eenmaal bij de koninkrijkszaal kwam er een klein meisje naar mij toe die ineens helemaal mijn haar aan het aaien en bewonderen is. Ik droeg het vandaag los dus dan valt het wel aardig op opzich.. Ze bleef er maar aanzitten en aaien en aanraken haha! Meer dan 50% van de vrouwen is hier kaal dus dat valt dat van mij natuurlijk wel op.
Op de vergadering hadden we eerst de openbare lezing/bespreking, hierna begonnen we met de wachttoren bespreking. Maar vlak na de introductie van het artikel van deze week begon het echt te storten zo hard dat het regende. Je kon echt niemand meer verstaan. Hij probeerde af en toe nog wat te zeggen, bijna schreeuwend, maar dat werkt natuurlijk niet, dus ging hij maar zitten op het podium. We hebben echt een kwartier lang moeten wachten tot hij weer een beetje verstaanbaar was haha! Een kwartier lang zit iedereen maar een beetje met elkaar te praten af en toe en te wachten tot de regen wat minder werd. Lang leve het regenseizoen haha! Op bepaalde plekjes in het dak begon het zelfs te druppelen! Je ziet ineens een paar mensen doorschuiven naar een plek waar heit niet druppelt. Zodra hij dan weer begon te praten kwam het gewoon weer opnieuw waardoor hij weer even moest wachten.Ook als iemand antwoord wilde geven was de regen eerst zachtjes maar middenin haar antwoord werd de regen ineens heel hard en verstond je er niks meer van. Ik heb zelf ook nog een antwoord gegeven, maar je hebt gewoon het gevoel dat je tegen de muur praat ofzo, je kunt jezelf al amper verstaan, en dat nog met een microfoon. Haha wat een ervaring, geweldig!
Je ziet Henry ons aankijken en heel hard lachen, we waren namelijk van plan om te gaan zwemmen vanmiddag met een hele groep.
Afgelopen woensdag op de vergadering ging het ook al heel bijzonder trouwens. Geen regen dit keer, maar na de vergadering toen iedereen met elkaar aan het praten was, viel ineens de stroom weg! Het was buiten al donker dus je zag echt helemaal niks meer! En ja.. de mensen hier zijn ook nogal zwart dus daar word het ook niet bepaald beter van haha! Iedereen pakte zijn mobieltjes erbij met flitslampjes.

Terug naar vandaag. Na der vergadering hebben we nog met allemaal mensen gekletst en regende het trouwens nog steeds, alleen wat minder hard. We besloten om maar niet meer te gaan zwemmen, ik wil alleen zwemmen als de zon ook schijnt, anders vind ik het zonde van de dag.
We waren door een Mary Amy (de zuster/vrouw die mijn jurk ook gaat maken en die naast de koninkrijkszaal woont) uitgenodigd om bij haar te eten met een hele groep. We zaten uiteindelijk dus met een man of 10 in haar kleine woonkamer/keukentje, heel knus. Ze had een pan vol met rijst en stukjes vlees erdoorheen. Niet heel bijzonder, maar wel lekker en het vult! Haha! Was echt gezellig!

Wesley, Joviah en ik hebben aan de overkant van de straat nog wat melk, koekjes en cacoapoeder gehaald zodat we thuis lekker warme chocolademelk konden maken met koekjes voor bij de film die we wilden gaan kijken vanmiddag.

We werden door Henry opgehaald en eenmaal thuis zijn we meteen begonnen aan een film. Halverwege de film werd het belletje gerinkeld om te gaan eten. Oh ik had echt de grootste lol, het is hier in Uganda heel normaal om non-stop te vragen: ''How are you?'', wat Wesley nu echt de hele tijd aan Belinda vraagt. Henry hoorde er uiteindelijk ook van en moest elke keer lachen om Belinda's reactie: ''Toooh.. stop it..''. Vanmiddag/vanavond moesten we als laatste wachten op Belinda voor het eten. Henry stond al klaar om het gebed te doen voor het eten, maar zodra Belinda binnenkomt is het eerste wat Henry zegt: ''Belinda, how are you?''. Ik had het echt totaal niet verwacht dus we lagen echt helemaal dubbel!

We aten aardappels, groen prutje en echt Ugandese visjes. We aten ze ook op 'n Ugandees, de vis was gewoon nog helemaal heel dus lekker peuteren met die vingertjes. Maar euhm.. ik ben zeg maar niet echt gewend om vis zo te eten, dus half  kijkend hoe de rest het doet, trok ik eerst de kop eraf, die Grace heel graag op wilde eten, en daarna maar peuteren en hopen dat je de graatjes niet vergeet eruit te halen haha! Was wel echt een lekker visje trouwens, maar mijn eetlust stopt al wel een beetje als ik er zoveel werk voor moet doen haha!

Na het eten heb ik me maar aangeboden om af te wassen. Iedereen kwam er uiteindelijk bijstaan terwijl dat keukentje echt superklein is. Grootste lol met z'n allen haha!
Na het afwassen gingen we de film kijken die we afgelopen congres hebben gekregen: ''These words must be on your heart''. Ja ik heb natuurlijk de Engelse versie hier gekeken. We konden de film niet in de woonkamer kijken, want er was naar binnen geregend dus alles moest drogen. Ze vroegen dus of het in mijn kamer kon, euuuhm.. ja tuuuurlijk! Dus allemaal stoelen in mijn kamer en Mirjam en ik op mijn bed. Koffie, thee en lekker warme chocolademelk erbij met koekjes. Echt even gezellig.
Wel gaaf hoor, dat er toch nog best wel goed in geacteerd word in de film terwijl het allemaal geen acteurs zijn.

Na de film was het 09:15 uur en zijn Henry en Mirjam alvast richting bed gegaan. Samen met Joviah, Wesley en Grace keken we de film af waar we mee begonnen waren vanmiddag voor het eten. Belinda en Francina hadden niet zo'n zin om mee te kijken.
Toen de film echt net was afgelopen was het 23:30 uur en kwam Mirjam binnen in haar pyjama. Ze vroeg waar Grace was, maar die was echt net een paar seconde geleden naar zijn kamer gelopen, waarschijnlijk heel snel en zachtjes zodat ze het niet zou horen haha. Ze vroeg ons een beetje geïrriteerd of we niet hadden gehoord dat ze wilde dat Grace om 22:30 uur naar bed moest! Ik word echt een beetje bang soms haha!

Rond 00:00 uur zijn we maar gaan slapen. Nja, ik ben toen begonnen aan mijn blog en ben op de helft gestopt. De rest doe ik nu, maandagochtend.

Bedankt weer allemaal voor het lezen! :)

Groetjessss...