Dag 26 - Gezellige velddienstdag van 9u(!) met elkaar!

13 augustus 2014 - Hoima, Oeganda

Woensdag 13-8-2014, dag 26!

Weer een nieuwe (velddienst)dag!
Met z'n 6en op stap gegaan vanochtend om 08:45 uur! Het heeft vannacht de hele nacht geregend, wat heerlijk slaapt trouwens, en ook vanochtend was het een beetje aan het miezeren. We waren bang dat het misschien langer aan zou houden. Maar het werd uiteindelijk minder en we hebben de gok genomen! De stoffige zandwegen waren nu alleen veranderd in modderwegen.. En uitgerekend vandaag gingen we lopend naar het gebied haha!
Tijdens het lopen al meteen lol gehad om de droge reacties, vragen of opmerkingen van iedereen haha!
Tijdens het lopen spraken we alle mensen aan die we tegenkwamen om ons traktaat/foldertje te geven wat onze site JW.org promoot. Je zult misschien denken: ''Huh? Maar hebben ze wel internet daar?'', maar dat valt op zich nog mee! Ze hebben niet allemaal de luxe als ons om via je smartphone, iPad, laptop, computer of weet ik veel wat nog meer op het internet te komen, maar de meeste mensen kunnen wel op internet met hun mobieltje, sommigen hebben een smartphone en ze gaan ook wel eens naar een internetcafé. En de site is zo leuk en praktisch met alle online tijdschriften, traktaten, filmpjes, artikelen en antwoorden op vele vragen, dat het de moeite waard is! Desnoods via een smartphone van familie/vrienden.
Op de weg waar we liepen waren allemaal zijwegen met groepjes huisjes, ook hier gingen we in. Mark en Petra gingen met Hillary een zijweg in en Wesley en ik gingen met Anna mee. We werden dan ook meteen bij alle 3 de huisjes binnen gevraagd!
Bij huisje nummer 1 vertelde Anna aan de vrouw over ons traktaat en kreeg ze ook de baby op schoot. De baby was elke keer vol bewondering naar Wesley en mij aan het kijken tot ik hem ook op schoot kreeg. Zijn ogen vielen nog net niet uit zijn hoofd haha! Dit kind was gewoon heerlijk stil zich aan het vermaken, geweldig kind.
Bij huisje nummer 2 waren we weer maar al te welkom om binnen te komen. (Ik hoorde van Hillary dat veel mensen ook geloven dat als ze blanken in huis hebben, dat geluk brengt haha!) Ik bood het traktaat aan en legde er wat over uit. Anna vroeg de vrouw of ze wist waarom we Jehovah's getuigen heten. De vrouw wist dit idd niet. Anna vertelde dat net zoals wij allemaal een naam hebben en daar ook bij genoemd willen worden (ipv. meisje, die vrouw/man enz.), zo heeft God dat ook. Anna vroeg of de vrouw zelf een bijbel had en vroeg haar of ze wilde mee lezen. Ze had idd een bijbel, de ''Goed nieuws bijbel''. Ze las Exodus 3:13, 15 volgens mij voor, waar God verteld wat zijn naam is en dat hij hierbij genoemd wil worden. In de bijbel van de vrouw was de naam verwijderd en stond er alleen ''God''. Anna liet haar in haar bijbel zien dat bij de voetnoot stond dat de naam Jahweh, ook wel Jehovah, er uit is verwijderd. Ik had dit nog nooit eerder zo zien staan in een bijbel en heb hier dus een fotootje van gemaakt. De vrouw was best wel onder de indruk en wilde graag meer weten. We hebben hier dan ook wat langer gezeten.
Bij huisje nummer 3 werden we natuurlijk ook weer binnen gevraagd. Dit keer een man, dus Wesley kon dit keer aan het woord. Ook met hem hebben we wat langer gepraat en was erg geïnteresseerd. Hij vroeg ons waar onze plaats voor bijeenkomsten, koninkrijkszaal, is want hij wil graag een keer langskomen. Hij is namelijk bijna nooit thuis vertelde hij. Dus we vertelden dat hij op onze website JW.org kan opzoeken waar koninkrijkszalen bij hem in de buurt zijn op dat moment.
Hij wilde ons niet zomaar laten gaan voordat hij ons wat te drinken had aangeboden. We kregen een echt Ugandees drankje, warme melk met een soor Maïsmeel erdoorheen ofzo. We moesten alleen nog wat suiker toevoegen. Maar ohw bah, ik vond het echt niet lekker haha! Wel netjes opgedronken natuurlijk, zo ben ik dan ook wel weer. We konden ook wat nemen van een gerechtje met gebakken banaan (de gebakken banaan smaakt hier een beetje naar aardappel) en nog wat groenten erdoor ofzo. Maar hier hebben we alle 3 niets van gehad, ik weet eigenlijk niet waarom. Ik weet wel dat ik te bang was om het niet lekker te vinden haha! De man bedankte ons heel erg voor onze komst en wij hem voor de gastvrijheid. Nu weer opzoek naar de rest.

Hillary moest terug naar de Compound zei hij, hij moest nog naar de stad ofzo, beetje vaag..
Anna, Wesley en ik zijn naar een huisje gelopen, maar we troffen hier niemand. We waren intussen even aan het kijken bij de dieren die de eigenaar had. Toch nog een soort van stage vandaag. Wesley in de bocht: ''Anna, look! I found your family over here!'', we liepen naar varkens.. hahaha! Anna heel serieus: ''Aaaah papa i missed you! And ohw my little brothers!'' Tot de eigenaresse er ineens plotseling aan komt lopen hahaha! We konden met haar meelopen naar een groter huis, echt supergroot en luxe huis voor hier! Terwijl we achter de vrouw aanlopen zegt Anna zachtjes: ''And i was talking to the pigs.. Oh my goodness'' Hahaha!
Ook Mark en Petra mochten binnenkomen dus met z'n 5en mee naar binnen.
De vrouw kon niet zo goed Engels dus Anna heeft het hele gesprek in de lokale taal gesproken. Wij zaten met z'n vieren dus een beetje om ons heen te kijken haha. Ook deze vrouw wilde ons niet zomaar naar huis laten gaan en haalde een fles fanta gevuld met verse melk op voor ons. Lekkaah! Mooi weer pannenkoeken eten binnenkort!
Eenmaal buiten kwam net de zoon van de vrouw terug. Ze wilde dat we ons aan hem voorstelde. De zoon vroeg ook wat onze ''Pet name'' was (de naam die je hier krijgt, een soort vriendschappelijke naam.) Dus daar kwamen al onze namen, Wesley = Amooti, Kaylee = Abwooli, Mark = Akiki, Petra = Atoki en Anna = Akiki. Hahaha echt iets geks die namen!

Aan de kant van de weg waren nog allemaal winkeltjes waar we ook wat mensen aanspraken. Maar er was ook een man op de fiets die stopte om ons aan te spreken. Wesley begroette hem met 'goedemiddag' in de lokale taal en de man schrok er helemaal van dat Wesley dat had geleerd! Man wat kon deze man praten haha! Hij vroeg of we alle 4 studenten waren haha, nee zegt Petra, ''Mark en ik hebben onze school al afgemaakt.'' Daarna vroeg de man aan Petra of ze getrouwd was in verband met haar trouwring. Ik zei later dat ik ook getrouwd was (ik draag de trouwring van mijn oma), de man keek me heel geschrokken aan omdat ik nog zo jong ben haha! Dus ik zei hem later maar dat ik een grapje maakte.

Mijn energie was eigenlijk al aardig op, maar ik ga niet alleen terug naar de Compound en wilde de dag wel gezamenlijk afmaken, dus maar gewoon sportief meegegaan!
Vanaf hier zijn we achterop de 'Boda boda' naar het stadje gegaan. Hier zijn we naar een soort restaurantje gegaan om wat te eten. Best wel een Europees restaurantje trouwens, echt even lekker! Lekker een Chapatti met wat vlees, groente en jus/sausje. Mark en Petra hadden koffie met een cakeje. We mochten het proeven van Mark, maar was echt superlekker! Een beetje een oliebollenlaagje eromheen.

Na het eten zijn we opgesplitst, Mark en Petra gingen naar een supermarktje waar ze vorige keer een werkneemster hadden gesproken die naar hun toe kwam om meer te weten te komen over ons. Ze was echt heel erg enthousiast!
Wesley en ik gingen met Anna mee naar een studie, hetzelfde meisje waarmee Anna en ik ook studeren op zondag na de vergadering, Mary.
We hebben hier nog 2 uur gezeten ofzo. Met z'n drieën op een klein houten bankje, lekker warm/klam weer dus plakschouder tegen plakschouder! Nog wel veel lol gehad met z'n vieren, maar man wat was ik blij toen we uiteindelijk klaar waren, mijn energie was echt op!
Nadat ik de 'Boda boda'' bestuurder die ons naar huis bracht ook nog een traktaatje had gegeven kon ik om 18:45 uur mijn velddienstklok stop zetten en 9 uur velddienst rekenen voor vandaag, BAM! In totaal 44:30 uur al deze maand! Wesley zit zelfs al op 49 uur!

Opfrissen, omkleden en even rustig aan doen. Ik zie Hillary buiten ineens lopen met een Jackfruit dus ik riep hem snel dat ik ook wilde!
Na Anna even geholpen te hebben met voorbereidingen van het eten ben ik naar het plekje gelopen waar Hillary het hondenvoer altijd maakt 's avonds. Ik vroeg of hij de Jackfruit al gesneden had, maar hij was nog druk met het hondenvoer. Hij roept me wanneer hij het gaat snijden, top! Dus nog even Anna geholpen met het eten totdat ik Hillary hoor roepen.
Samen met Hillary een hele Jackfruit opgegeten, heerlijk! (wel een kleintje, maar alsnog veel) Ik zei dat ik bang was dat ik geen eten meer zou lusten straks. Haha Hillary zegt neeee, het maakt je keel alvast open voor het eten straks.
Hij was helemaal verrast dat ik zo weg was van de Jackfruit omdat er daar niet veel van zijn, hij herhaalde het echt meerdere keren vanavond.

Anna had spaghetti gekookt met room, tomaat, ui euhmm zoiets... misschien meer, weetnie.. en met stukken Avocado erbij! We waren helemaal blij dat de Avocado's, van eigen oogst hier, rijp waren en dat we ze eindelijk konden eten, heerlijk!

Na het eten alleen een beetje muziek geluisterd en daarna maar door naar bed gegaan. Wesley moet nieuwe films downloaden haha, we hebben ze allemaal al gezien.

Nog niks van Moreen gehoord, dus die zal wel nog steeds druk zijn in haar tuin ofzo, dus morgen gaan we rond 12u met z'n allen richting Hotel Kontiki om te gaan zwemmen! :D Gesmeerde broodjes, bananen enzo mee en lekker aan het water liggen. Hopen op veel zon morgen!

Super bedankt weer voor het lezen van dit omeunig lange verhaal! :D :P
Toedeloeee!

1. Arno en Myrka:
    14 augustus 2014
    Zo, wat een lange dag man gisteren!! Niet zo raar dat je moe was. Het klinkt allemaal zo heerlijk herkenbaar. Echt leuk om te lezen. Veel plezier vandaag bij Kontiki! Ik hoop dat het weer een beetje meewerkt.

Liefs voor jullie allemaal daar.