Dag 28 - Velddienst, pannenkoeken eten, lezinkje oefenen, vergadering!

15 augustus 2014 - Hoima, Oeganda

Vrijdag 15-8-2014, dag 28, alweer 4 weken in Uganda!

Vanochtend om 09:15 uur gestart met de velddienst samen met Mark, Petra, Anna en Wesley. We zijn weer hier in de buurt geweest, allemaal huisjes middenin de jungle voor je gevoel haha! (zie foto's) Lastige was alleen, dat bijna alle mensen in dit gebied geen Engels kunnen spreken, dus Anna moet bijna al het werk doen haha! En er zijn toch nog best veel mensen die geen internet hebben dus heeft het niet zoveel zin om de traktaten over onze website af te geven. Dus bij Anna bietsen om traktaten in de lokale taal hier, want wij hebben ze verder alleen in het Engels. Bij één van de huisjes werden meteen 3 stoelen opgehaald zodat Anna, Wesley en ik konden zitten. (Mark en Petra waren naar een ander huisje gelopen)

Rond 11:15 uur zijn Anna en Wesley nog naar 2 studies hier in de buurt gelopen (Christine en Talemna) en ben ik alvast naar de Compound gegaan. Mark en Petra gingen nog verder in het gebiedje om de huisjes daar te bezoeken.

Terwijl ik naar de Compound loop hoor ik hele harde muziek. Ik vroeg me af of dat van Hillary was, maar ik dacht ach dat zal wel niet. Maar ja hoor, het kwam bij Hillary vandaan. Uit zijn speakers kam Partysquad en Yes-R hahaha, ik moest echt even lachen.
Eenmaal terug in ons huisje heb ik me even gedoucht en wilde ik daarna gaan beginnen aan het typen van mijn blog van gister, maar Hillary kwam langs en vroeg of ik alweer zin had in Jackfruit haha! Dus ik zei dat ik wel wilde, maar eerst mijn blog aftyp.
Zodra ik klaar was met mijn blog van gister was het alleen echt keihard aan het regenen! (Arme Anna en Wesley die nog in de velddienst zijn.) Gaan Jackfruit dus, want die moet nog uit de boom geplukt/gehakt worden.
Omdat het regenende en we dus geen Jackfruit konden plukken hebben Hillary en ik weer nieuwe Ugandese muziek gezocht om te downloaden. Hillary kwam aangerend met zijn dikke speakers natuurlijk haha!

Intussen kwamen ook Anna en Wesley thuis en is Anna meteen begonnen aan de pannenkoeken, want het was inmiddels al 13:30 uur. Anna maakte lekker bananenpannenkoeken, dit keer gelukt! Mjam!

Ik weet niet of ik het al gezegd had, maar vorige week kwam Anna in de zaal naar me toe dat ik een lezinkje heb over een week. (Tijdens onze vergaderingen houden we een soort leerzame ''toneelstukjes'' over bijvoorbeeld het geven van een bijbelstudie, of het geven van getuigenis waar dan ook enz.) Ze zei dat ze haar hadden gevraagd maar ze vond dat ik het ook wel kon doen. Nou lekker dan haha!
Vandaag was dus de dag voor het lezinkje. Na 2x opschrijven van het lezinkje, veel oefenen en veel zenuwen zaten we daar dan in de zaal, klaar om op te staan. Totdat.. de broeder op het podium ineens het woord geeft aan iemand anders.. Huh? Terwijl de broeder het vorige week met ons had afgesproken!
Als ik het goed begreep gaat Arno (die nu dus in Nederland is) normaal altijd over de lezinkjes dus is het een beetje een chaos op het moment.. Ik weet niet of dit ook Afrika eigen is haha! Maarja, Jehovah heeft mijn werk gezien haha!

Op onze weg terug na de vergadering, hebben we weer 10 Chapatti's gekocht als avondeten vanavond, omdat het al aardig laat was en we niet wisten wat we moesten maken. Wesley wilde alleen ook van die gevulde driehoekjes van bladerdeeg halen, maar die hadden ze niet meer bij dit winkeltje. Mark en Petra wilden die ook halen en liepen samen met Wesley verder, op zoek naar die dingen. Ik ben met Anna alvast naar huis gegaan, ik ga echt nog niet nog een stuk verder lopen voor een paar van die kleine dingen.
Terwijl we opzoek waren naar een ''Boda boda'' voor een goede prijs, kwam er uiteindelijk een aangereden die ons wel wilde brengen voor de prijs die we aangaven. Hij wilde namelijk graag een Muzungu (blanke) wegbrengen. Nouja, als ik er dat mee voor elkaar kan krijgen.. top!

Hillary kwam thuis met 4 kleine zelfgemaakte pizzatjes die hij bij de zaal van een zuster had gekregen, superlief! Ik ben volgens mij de enige die ook nog een Chapatti erbij heeft genomen, dus we hebben iets van 9 Chapatti's overgehouden!
Tijdens het eten hebben we de rest van de film van gisteren afgekeken.

Na de film is Wesley meteen naar bed gegaan en heb ik nog even wat muziek op Hillary's telefoon gezet omdat hij daarom vroeg. Intussen was Anna Hillary's speakers aan het uitproberen met de muziek van haar telefoon. Ze werd helemaal enthousiast en begon helemaal te dansen middenin de kamer haha!
Grappige is dat de eerste dagen dat Wesley en ik hier waren, ik altijd degene was die als eerst naar bed ging en nu is het precies andersom.

Oke, ik ga weer veel te laat slapen want het is hier nu 00:45 uur..

Slaap lekker/goede morgen/goede middag/fijne dag nog!

Bedankt voor het lezen! :)