Dag 29 - Zaterdag, velddienstdag!

16 augustus 2014 - Hoima, Oeganda

Zaterdag 16-8-2014, dag 29!

Weer 5 uurtjes velddienst te pakken!

Wesley is gisteren met Anna samen naar Talemna geweest (de jongen waar Wesley al eerder studie aan had gegeven hier op de Compound) en hij vertelde dat hij heel graag verder wilde studeren. Ze hebben een afspraak gemaakt voor de volgende dag, vandaag dus! We waren vanochtend om half 10 bij zijn huis en zijn daar voor ongeveer anderhalf uur geweest. Talemna wilde ook heel erg graag naar onze vergadering komen morgen, dus we zien hem waarschijnlijk morgen in de koninkrijkszaal! :D
Hij heeft zelf de bijbel in de lokale taal, Run Yoro. Zo gaaf, in deze bijbel hebben ze de naam van God, Jehovah, er niet uitgehaald!

Het was echt heel erg warm vandaag, de zon scheen echt hard! En precies vandaag was ik vergeten met in te smeren met zonnebrandcrème.. Aangezien we toch nog vlak bij huis waren, zijn we eerst even snel naar huis gegaan om me in te smeren en water te halen. Ik voelde me alleen echt heel slap en energieloos.. Ik twijfelde om misschien thuis te blijven.. Maar na een korte pauze en wat gegeten te hebben kon ik er wel weer tegenaan.

Achterop de ''Boda boda'' naar een studie van Anna. We gingen naar Catherine, het meisje die we voor het laatst op haar school bezocht hebben. Ze had vandaag allee geen tijd om te studeren.. We mochten wel even binnenkomen. Ze vroeg hoe het met Myrka ging, omdat ze daar normaal altijd mee studeert. Ze mist haar echt heel erg vertelde ze..
Ook Catherine komt morgen naar de koninkrijkszaal! :D

Na Catherine zijn we doorgelopen naar de volgende studie van Anna. Terwijl we langs de straat lopen spreekt een tegemoetkomende man me ineens aan en geeft me een hand. Vervolgens houd hij zijn hand op met een paar geldmunten. Ik verwachte nu de vraag naar geld ofzo, maar in plaats daarvan geeft hij mij ineens geld! Haha!

We liepen uiteindelijk door een lekker modderig weggetje en kwamen terecht bij de studie. Anna geeft normaal studie aan 2 stellen die alle 4 doof zijn, maar nu was het alleen een vrouw. Gebarentaal is zo indrukwekkend! Pff ik heb zo diep respect voor doven.. Ik moet er niet aan denken.. De vrouw heeft ook een baby, maar wat moet dat moeilijk zijn als je het kind niet kunt horen huilen of wat dan ook. En hoe snel kan zo'n kind de taal leren als er niemand thuis de taal spreekt?
De vrouw komt ook altijd naar de zaal toe. Anna vertelde haar dat er volgende week geen vergadering is omdat iedereen dan naar het congres gaat in Kampala. Anna heeft haar ook de datum doorgegeven van het congres doven.

Toen we terug naar huis wilde regende het heel hard.. Maarja we moesten toch naar huis! Dus door de modder banjeren, voeten lekker vies en op zoek naar een ''Boda boda''. Er reed een Boda langs, maar die reed negerend door.. Uiteindelijk dan toch iemand gevonden en achterop gesprongen. Anna en ik beide met een ''zonne''bril op voor de regen en alle 3 achter elkaar gekropen om te schuilen voor de regen haha! Even snel een tussenstop maken bij een jongen die tomaten verkocht. Hele fiets volgehangen met zakjes tomaten haha!
Eenmaal terug op de Compound allemaal lekker doorweekt en mijn benen vol met spetters van de modder terwijl we achterop de ''Boda boda'' zaten.

Terug in het huisje ging ik eerst even zitten, ik was kapot.. Maarja natuurlijk zul je net zien dat wanneer ik opsta om te douchen dat de stroom uitvalt.. En geen stroom betekent geen warm water.. En ik was al koud van de regen dus een koude douche had ik niet echt behoefte aan zeg maar. Na een halfuur ging de stroom weer aan, dus ik sprong meteen op! Maar ..toen ..viel de stroom weer uit.. Dus weer zitten.. Dit herhaalde nog 2 keer en daarna kwam de stroom echt niet meer terug.. Uiteindelijk wilde ik toch echt douchen dus mezelf zover gekregen om koud te douchen, koooouuuud!!!

Na het douchen heb ik alvast een begin gemaakt aan het voorbereiden van de studie-wachttoren van morgen en zijn Anna en ik daarna aan het eten begonnen.
We hadden nog Chapatti's over van gisteren, omdat we 4 pizza's hadden gekregen Calista, een zuster uit de zaal. We hadden vandaag geen Avocado's die rijp waren dus we Anna en ik hebben een mengsel gemaakt van tomaat, ui, ei en gehakt van braadworstjes. Lekkaah! Tijdens het eten weer een filmpje gekeken.

Op dit moment is de stroom weer opnieuw uitgevallen en zitten Wesley en Hillary naast mij met de laptop. Wesley laat zijn muziek aan Hillary horen voor het geval Hillary wat leuk vind.

Oké, nu slapen! 00:10 uur!

Slaap lekker!

Toedeloeee!