Dag 30 - Vergadering en een gezellige avond met 14 man! :)

17 augustus 2014 - Hoima, Oeganda

Zondag 17-8-2014, dag 30!

Vanochtend lekker rustig de wachttoren voorbereiden op bed en rustig ontbijten met gekookt eitje, brood uit de oven en muziek van Marco Borsato door de boxjes, wel lekker om weer wat muziek van hem te horen hier in Uganda.

Een uur voordat de vergadering begon, nog aan het ontbijt, werd ik gebeld door de studie van Wesley, Talemna. Hij was al in de straat van de koninkrijkszaal! Hij zei dat hij wel op ons zou wachten. Dus Wesley en ik hebben even haast gemaakt zodat hij niet zo lang hoefde te wachten.

Alleen eenmaal bij de zaal was Talemna nergens te vinden.. Dus Wesley belt hem en loopt wel 5x heen en weer door de straat. Uiteindelijk zie ik hem al naast mij staan met een notitieblokje in zijn hand en de brochure waar we met hem uit studeren: ''God heeft goed nieuws voor ons''.
Tijdens de openbare bespreking/lezing schreef Talemna allerlei aantekeningen en bijbelteksten op. Tijdens de wachtoren bespreking kreeg Talemna een studie-wachttoren zodat hij mee kon doen met de bespreking. Tijdens de bespreking was Talemna al helemaal de antwoorden aan het aanstrepen en heeft hij zelfs antwoord gegeven! Zo gaaf hoe enthousiast hij is! Na afloop heeft Wesley hem ook een Engelse bijbel gegeven, was hij superblij mee!

Na de vergadering heeft Wesley met Talemna gestudeerd uit de brochure: ''God heeft goed nieuws voor ons''. Wesley vertelde me later dat hij in gesprek was met iemand over het congres in Kampala volgend weekend. Talemna ving dit op en vroeg Wesley wat het congres inhield. Wesley vertelde dus dat het een 3-daagse bijeenkomst is en dat heel Uganda samenkomt in een stadion om meer te leren over de bijbel en antwoorden op vele levensvragen. Talemna zei dat hij ook wilt komen! Kampala is een heel eind rijden dus we hadden dit echt nooit verwacht! Hij zegt dat zijn ouders veel van hem houden dus dat hij misschien wel wat kan regelen. Wesley zei tegen hem dat wij wel kunnen regelend dat hij mee kan rijden naar Kampala, maar hij moet wel zelf een slaapplaats zien te vinden en regelen waar hij 's avonds eet (wij willen zijn lunch wel regelen). Maar ook hierop zei hij dat hij vast wel iets kan regelen. Wauw, hij wil het echt heel graag! Hij vertelde Wesley ook dat hij na het congres weer naar school moet maar dat hij elke zondag naar de vergadering wil proberen te komen! Ze slapen hier op school dus hij moet via zijn ouders regelen met school of hij van het terrein af mag op zondag voor de vergadering.
Toen Wesley me dit alles vertelde kreeg ik gewoon kippenvel! Hij is een jaar of 17 en wil gewoon al van alles regelen na 3 keer studeren! Hij wil nu ook elke dag met Wesley studeren, Wesley gaat morgen dus naar hem terug. Ik hoop echt dat hij mee kan!

De dove vrouw die we gisteren hebben bezocht was ook naar de vergadering gekomen! En ook Catherine, die we gister bezochten, is naar de zaal gekomen! Mark en Petra hebben met haar gestudeerd, Anna en ik gingen naar Scovia, waar we al wel eens eerder na de vergadering heen zijn gegaan. Ze was alleen niet thuis.. Dus Anna en ik zijn naar de markt gegaan voor boodschappen.

Er zouden heel veel mensen komen 's avonds! De kringopziener en zijn vrouw kwamen terug samen met een ander meisje, de zone opziener kwam (ik weet niet precies wat het inhoudt, maar als ik het goed begrijp geeft een zone opziener weer instructies aan kringopzieners over de aangewezen zone.Hij komt oorspronkelijk uit Zweden en woont nu 27 jaar in Uganda) en ook Allan en Hillary (ander Hillary, ook een jongen uit de zaal) kwamen langs! 14 man in totaal! Anna en ik wilde samen eten maken voor ons allemaal dus hebben allerlei groentes gekocht en een ananas als toetje.

Het was vandaag weer een hele warme dag dus waren helemaal kapot en bezweet toen we thuiskwamen..
Anna begon alvast aan de voorbereidingen van het eten:
Als voorgerecht een salade met tomaat, komkommer, groene paprika en wortel.
Als hoofdgerecht rijst met room en een bijgerechtje van stukjes braadworst, tomaat, aubergine, ui, wortel en.. dat was het volgens mij..
Als nagerecht lekker ananasstukjes!

Tijdens het koken kwamen Allan en Hillary (2 jongens/mannen . Allen wilde nog heel graag muziek van Wesley en de foto's van mij van de dag dat we naar Lake Albert zijn geweest.
Dus Allan helemaal enthousiast over alle nummers die Wesley had, want heel veel soorten muziek hoor je hier in Uganda niet en vond Allan wel echt leuk.

Toen iedereen er eenmaal was konden we eten! We aten met z'n buiten onder een ronde rieten koepel/dakje. Alleen toen we allemaal zaten was de zone opziener nog aan het douchen dus zei Hillary dat hij dan even wat biertjes gaat kopen. Dus nog wat langer wachten met het eten..
Eenmaal aan het eten kwamen er echt allemaal verhalen en ervaringen van iedereen wat betreft de velddienst en studies enzo. Petra vroeg zich af waarom er zo weinig stellen/families zijn op de vergaderingen. Het zijn grotendeels vrijgezelle broeders en zusters of kleine kinderen met hun oma ofzo. De zone opziener vertelde dat Jehovah's getuigen nog niet zo heel lang bestaan hier in Uganda en dat er er krap aan 2 generaties zijn. De meeste broeders en zusters kiezen als enige uit de familie om een van Jehovah's getuigen te worden en dus geen kinderen die erin opgroeien.
Maar Jehovah's getuigen in Uganda stijgen elke jaar met wel 7%!
De zone opziener vertelde ook dat voor de actie van deze maand met de traktaten over http://www.JW.org, de site op 1,5 miljoen bezoekers stond. Na de 1e dag van augustus en dus de actie voor de website was begonnen, waren de bezoekersaantallen al gestegen naar 2 miljoen!!

Na het eten vroeg ik Hillary of hij misschien weer een Jackfruit van/uit de boom wilde halen, nog maar een klein weekje en dan ga ik al naar Kampala, waar we de Jackfruits moeten kopen als we ze willen..
Dus lekker Jackfruit gegeten nomnomom! Krijg er geen genoeg van!

Iedereen was intussen naar zijn huisje gegaan en Allan en Hillary richting huis. Ik begon alvast aan mijn blog, maar deed dit even alleen in ons huisje. Wesley was alvast naar Anna en het andere meisje gegaan (die met de kringopziener meekwam), Alice volgens mij.
Alleen was de rust al snel over en kwam Hillary aangelopen: ''Hey Kaylee, how are you?''. Uiteindelijk belde Jordan op Skype en heb ik samen met Hillary geskyped met thuis. Haha wel lastig hoor, want je gaat automatisch ook weer in het Nederlands praten, maar is een beetje lullig voor Hillary dus waren we uiteindelijk met z'n allen Engels aan het praten haha!

Intussen is Hillary naar bed, Anna en Alice naar bed en ligt Wesley ook al in bed. En ik? Ik zit nog gezellig beneden in mijn eentje met de laptop op schoot om 01:15 uur.. Ik moet nu echt gaan slapen..

P.S. Ik heb Moreen vanmiddag opgebeld ivm morgen, want morgen is mijn laatste dag dat ik op stage kan. (dinsdag op woensdag naar Murchison Falls en donderdag al naar Kampala) Ze nam niet op.. Dus gesmst of ze wat heeft kunnen regelen voor morgen aangezien het mijn laatste stagedag is. Geen antwoord.. Dus 's avonds teruggebeld en toen nam ze eindelijk op! Ze zei dat ze een programma gaat maken en dat ze me het voor 21:00 uur zou laten weten. En idd, netjes voor 21:00 uur kreeg ik een smsje: ''There's some farmer where i wanted us to go tomorrow, i had made a program with him but not yet confirmed. Am calling his number but its off. In case i confirm with him i will call u.'' Mja allemaal leuk lief en aardig, maar waneer wil ze bellen dan? Want het was al avond. Ik ben dus bang dat ze morgenochtend weer opbelt met: ''Are you ready? I'm there at 10 minuten'' terwijl ik misschien nog in bed lig. Dus smste ik terug: ''Okay! And if it's okay with him, at what time do i need to be ready tomorrow?'' Maarja hier kreeg ik natuurlijk weer geen antwoord op.. Vermoeiende vrouw. Dus laat ik morgen maar gewoon om 08:00 uur klaarstaan en we zullen zien of ze belt en hoe laat.

Maar voor nu, slapen!
Bedankt weer voor het lezen! :)

xxx Kaylee

1. Irritante!:
    18 augustus 2014
    Hoi Miep! Inderdaad vermoeiend, dat ken je niet in NL! Maar toch, het is super leuk om mee te mogen maken!
    Dat wordt wel weer wennen hoor, als je straks terug in NL bent wat velddienst betreft. Wil niet iedereen direct studie die je aan de deur treft...
    Geniet er nog maar van, want het schiet al lekker op. Voor je het weet is het 5 sept!!
  2. Kaylee Finkers:
    18 augustus 2014
    Heeii Irritante van mij!
    Haha ja het is zeker leuk om mee te mogen maken! Hebben er ook wel weer lol om!
    Pff ja de velddienst in Nederland word zeker wennen! Maar ik heb ook wel weer zin om in de velddienst te gaan in Nederland, nieuwe dingetjes uit proberen en weer allemaal kennis opgedaan!
    Ja de tijd gaat nu wel ineens heel snel!! Ik ga het wel missen hier hoor, heb hier echt goede vrienden gemaakt.
    Maar ik zie ook heel erg uit naar thuis :)
    xxx