Dag 32 - Murchison Falls/wildpark dag 1!

19 augustus 2014 - Hoima, Oeganda

Dinsdag 19-8-2014, dag 32!

Zoals ik in mijn blog van gisteren al zei was er gisteravond de hele avond geen stroom.. Dus ook geen mogelijkheid om de broodmachine te gebruiken. We moesten wel wat te eten hebben de volgende ochtend, dus besloot ik maar om zelf deeg te kneden. De hele nacht laten reizen en 's ochtends een uur voordat we uit bed gingen het deeg in de oven gestopt. We gingen om 06:00 uur uit bed, dus 05:00 uur 's ochtends in het donker mijn bed uit om het brood in de oven te stoppen. Hierna nog even snel een uurtje weer terug m'n bed in.
Na onze spullen te hebben gepakt zouden we om 07:00 uur samen met Mark en Petra worden opgehaald. Maar euhm.. om 07:00 uur was er geen busje te bekennen.. Na een halfuur wachten vroeg Petra of we misschien een kop thee wilden,  als we dan toch moeten wachten. Maar ik zei dat we er misschien beter eerst achteraan konden bellen voor de zekerheid. Alleen omdat er de hele nacht geen stroom was, heeft Mark zijn mobiel niet op kunnen laden. En hij is degene met het nummer van de taxichauffeur. Ik had nog wel wat accu gelukkig dus hebben we Henry gebeld en gevraagd hoe en wat. Henry zei dat het taxibedrijf geen bevestiging had gehad van ons dus er niet vanuit ging dat het door zou gaan. Uiteindelijk heeft Henry nog net op tijd wat kunnen regelen met het bedrijf en was er iemand onderweg om ons op te pikken. Intussen hebben we met z'n vieren een spelletje gespeeld met een kopje thee. Ook wel ff leuk.

Om 09:00 uur was de taxi er dan eindelijk met een busje, waar 14 man in past, waar we met z'n 4'tjes in zaten. We moesten nog 3 uur rijden en om 14:00 uur zou de boot weggaan dus moesten we er voor die tijd zijn. De chauffeur stapt bij een tankstation uit, tankt de auto en daarna komt er ineens een andere knakker in de auto. Hij doet zijn gordel rustig om, zegt niks en rijd weg, echt vreemd.. Maargoed, we zijn er gelukkig wel gekomen, prima!
De wegen waren alleen echt verrot.. De hele weg heuvels, gaten, kuilen, drempels, bochten, de hele auto kraakte en piepte alsof hij elk moment uit elkaar kon vallen haha! En Mark en Wesley wisten het ook nog voor elkaar te krijgen in slaap te vallen tijdens de rit!!
Eenmaal in het natuurpark waren de wegen nog steeds hetzelfde en reed de chauffeur echt keihard over de weggetjes heen, kop zowat tegen het plafond gestuiterd haha! Onderweg kwamen we allemaal apen tegen midden op de weg, echt gaf! Na een uur rijden in het natuurgebied kwamen we aan het bij de Nijl. Om 14:00 uur gingen we hier met een groep toeristen van allerlei nationaliteiten een toch maken over de Nijl richting de waterval.  Het bootje bevatte ook een bovenverdiepinkje, op het dak.
Toen we echt net wegvaarde zagen we ineens een stukje verderop een dood Nijlpaard drijven met 2 krokodillen erachteraan gezwommen. Tijdens het zwemmen aten ze de Nijlpaard op, supergek en bijzonder gezicht.
Wauw! wat een mooie natuur hier! Ik hield maar niet op foto's te maken van de bossen langs het water, het water zelf, de nijlpaarden in het water en op het land, de olifanten, de vele soorten vogels die af en toe vlak over het water vlogen, de antilopen en natuurlijk van de apen op boot, Mark, Petra en Wesley. Echt gezellig zo'n boottocht!

Na ongeveer 1.5 á 2 uur stapten we uit de boot samen met een paar anderen. Het grootste deel vaarde weer terug maar wij gingen de hele berg op en dichter naar de waterval Murchison Falls. We liepen tussen allemaal bomen op een heel smal paadje. In dat zand zat ook een euh.. soort steensoort ofzo? Echt allemaal glinsteringen ervan in het zand, supermooi!
We kwamen intussen echt steeds dichterbij de waterval en Petra en ik werden elke keer weer opnieuw enthousiast om een foto te maken: ''Oh we staan nu nog dichterbij, veel mooier! Ik maak vanaf hier een foto!'' Het was alleen echt bloedje bloedje heet~Zweet droop gewoon van je gezicht af. We liepen de hele tijd pal in de zon trapjes of steile stukken omhoog te lopen/klimmen/wandelen.
Uiteindelijk liepen we echt direct naast de waterval, wauw wat gaaf en indrukwekkend! Zoveel kracht achter zo'n stroming en waterval! Ik kan het allemaal wel gaan proberen uit te leggen, maar je kunt beter gewoon mijn foto's kijken.

Rond 17:00 uur stonden we aan de andere kant van de berg en haalde ons taxibusje ons weer op. Er was een man die ons vroeg of hij misschien met ons mee mocht rijden. Hij werkt bij hetzelfde taxibedrijf ofzo en vroeg of hij alstjeblieft mee kon rijden. Nja prima hoor, genoeg plek! Achteraf waren we er ook wel blij mee dat hij meeging. We hadden echt het gevoel dat onze chauffeur hier voor het eerst was en de weg totaal niet wist. Daarbij zei hij ook echt geen woord..
De man die meereed kent de wegen, wijst aan als hij wat dieren ziet en was ook echt gezellig met ons aan het praten af en toe.

Uiteindelijk waren we dan eindelijk op onze slaapplaats voor vanavond, ''Red Chilli''. Inchecken en meteen douchen! Lekker klam, plakkerig en bezweet na zo'n dagje. Alleen euhm.. Wesley en ik waren beide vergeten een handdoek mee te nemen.. mark en Petra hadden er ook maar 1.. Dus moesten we de kleding van vandaag maar als handdoek gebruiken.. Ach.. geeft ook wel wat avontuurlijks.. toch? Haha!
Er waren bij de vrouwen alleen 2 douches en 3 wachtende vrouwen voor mij.. pff.. Super lang wachten!

En ohwja, omdat ik er nu toch al zo aan gewend raak, ahum ahum, de douches waren met koude water!
Maar ik moet zeggen, dat ik dat vandaag eigenlijk helemaal niet zo erg vond. Ik was zo klam dat ik het eigenlijk zelfs heerlijk vond, was echt wel even lekker!
Na het douchen hebben we rond 20:00 uur eten besteld en ook alvast doorgegeven wat we morgen als ontbijt pakketje meewillen.

Het eten vanavond was echt lekker! Mark had lasagne, Wesley pasta met Goulash en Petra en ik hadden beide vegetarische Moussaka.

We hadden 2 tenten met daarin 2 bedden 1-persoons bedden. De tenten zijn dusdanig groot dat je er ook in kunt staan, dus mooi ruim!

Ik zit nu (nja gister) met een zaklamp, notitieblok en een pen op bed mijn blog te schrijven terwijl iedereen al slaapt. Voelt wel echt zo dagboek-achtig nu.

En ohwja, ik heb ook contact met Anna gezocht om te vragen of ze nog contact had gehad met Mirjam ivm Talemna (Wesley's studie) die misschien mee zou gaan naar het congres dit weekend. Anna zei dat er op de Compound bij Mirjam geen plaats meer was, maar dat ze via broeder Okelo wel een plek voor hem heeft kunnen regelen. Hier slapen meer broeders en zusters. Dus Talemna kan mee!! :D

Slaap lekker!