Dag 33 - Murchison Falls/wildpark dag 2!

20 augustus 2014 - Hoima, Oeganda

Woensdag 20-8-2014, dag 33!

Vroegemorgen!
Lekker op 05:45 uur ons bed uit! Omkleden, klamboe opruimen, spullen inpakken, ontbijt pakketje ophalen bij de receptie en 06:30 uur weg, want 07:00 uur moesten we bij een veerpont zijn. Nja.. dit was de bedoeling.. Die taxi lui waren dus mooi 20 minuten te laat.. Om 06:50 uur kwamen ze dan eindelijk aankakken. Dus snel weg en proberen de veerpont te halen! Gelukkig hebben we een chauffeur die snel rijdt dus kwamen we gelukkig op tijd!

Eenmaal de Nijl overgestoken zijn we begonnen aan de ''Gameride''. We hebben een ranger meegenomen in de auto om te zoeken naar dieren en zodat we iemand hebben die de weg weet in dat gedeelte.
Echt een leuke man die ranger, helemaal enthousiast en wilde ons heel graag helpen om de leeuwen te vinden. Het is nu nog vroeg en koel dus kun je de leeuwen het makkelijkste vinden.
Onderweg naar het gebied waar de leeuwen zich bevinden kwamen we al een hele groep olifanten, giraffen, buffels, allerlei antilopen en vele soorten vogels tegen, wauw zo gaaf! En soms zo dichtbij! Is toch wel anders dan dat je het in een dierentuin ziet haha!
En in zooo'n mooi gebied! Je kunt echt heel ver kijken met grote open vlaktes en verderop allemaal bergen of uitzicht op de Nijl. Ook hier moet je de foto's voor zien, omschrijven kun je het eigenlijk niet.

Eenmaal in het gebied waar de leeuwen zich bevinden, hebben we ze nergens kunnen vinden jammer genoeg.. De ranger zei dat je dat ook kon zien aan alle andere dieren, ze waren heel kalm en rustig. Als er leeuwen in de buurt zouden zijn dan had je ze heel alert gezien. We zijn zelfs een paar keer off-road gegaan. 1x omdat hij meerdere dieren wat meer alert had gezien dus had gehoopt op een leeuw en een andere keer zijn we met de auto richting een olifant gereden die takjes uit de boom aan het eten was. Zo gaaf om te zien! We stonden echt best wel dichtbij, misschien 10 tot 15 meter ofzo? en de olifant bleef gewoon rustig dooreten. Hij wilde een takje pakken uit de boom waar hij eigenlijk niet zo goed bij kon, dus ging hij een beetje op zijn achterpoten staan waardoor hij er net bijkwam, super om te zien.

Wesley vroeg de chauffeur later of je ook op het dak mocht zitten. We zagen namelijk meerdere keren busjes/auto's langsrijden waarvan de passagiers ook op het dak zaten, op zo'n ijzeren bagagedrager zeg maar.
Dus Wesley, Mark en ik het dak op natuurlijk! Alleen waren het echt alleen maar ijzeren spijlen en een weg vol hobbels en kuilen dus als je gewoon ging zitten deed dat echt superzeer aan je kont. Dus moest je echt op je hurken zitten en je vasthouden aan die rand van die drager. Uiteindelijk klom Mark weer via het raam in de auto en zaten Wesley en ik daar nog voor een halfuurtje voordat we weer terug waren bij de veerpont. Via dat dak kun je alles echt veel mooier zien dan uit zo'n autoraampje. Lekkere wind, uitzicht op een hele vlakte om je heen, rijdend langs wat wilde zwijntjes, hele kuddes antilopen direct naast de weg en soms op de weg, hele groepen giraffen en olifanten, buffels enz.
Uiteindelijk stond er midden op de weg echt een supergrote olifant, we moesten dus wel even stoppen. Maar na een tijden moesten we er toch echt langs. Dus de chauffeur en ranger maakten wat lawaai met de auto en door middel van klappen in de handen enzo om hem aan de kant te krijgen. Maar we moesten we oppassen want hij was zeg maar in de mood om te paren dus hij kon wel eens snel agressief worden. Enneh... ohwja, Wesley en ik zaten op dit moment dus nog vrolijk op het dak haha! De ranger zei dat we ons wel goed moesten vasthouden want als hij onze kant op zou komen kon het wel eens zijn dat we heel hard naar achteren zouden moeten rijden.
Maar hij ging gelukkig rustig aan de kant, we maakten op ongeveer 5 meter afstand nog even wat foto's (wat ook een stuk mooier is via het dak dan door het autoraampje) en reden weer door naar de veerpont.

Na de veerpont overgestoken te zijn, hebben we de ranger weer gedropt. Ohwja, onderweg vroeg hij, de ranger, waarom we hier in Uganda waren. Dus Petra vertelde dat we hier voor vrijwilligerswerk zijn. Dus vroeg hij natuurlijk wat voor vrijwilligerswerk, dus Petra vertelde dat we alle 4 Jehovah's getuigen zijn en dat we hier met prediking bezig zijn. Het eerste wat hij vroeg was gewoon of we dan misschien nog wat traktaten ofzo bij ons hadden voor hem! Die vraag hoor je ook niet zo vaak! Dus toen we hem terug afzette hebben we hem een traktaat gegeven wat echt verder ingaat op de bijbel zelf. Hij wilde het liefst Engels namelijk en aangezien we de traktaten van de acie deze maand over de website: http://www.jw.org niet bij ons hebben in het Engels, hebben we hem die gegeven. We hebben hem wel een traktaat over de website meegegeven in Swahili. Hij kan de taal niet zo heel erg goed lezen, maar we hebben hem uitgelegd dat je via de site je eigen taal kon uitkiezen en vervolgens ook alles kunt lezen en bekijken.

Na de ranger gedropt te hebben, hebben we het Wildpark verlaten en zijn we weer richting Hoima gereden voor ruim 3 uur lang.
Ik was echt kapot dus wilde ik proberen te slapen in de auto, maar dit was echt onmogelijk.. De auto schudde ZO erg dat je of hoofdpijn kreeg als je ergens tegenaan leunt of dat je van het bankje afglijdt als je gaat liggen.. Dus dan maar met een suffe kop blijven zitten. Ik had het alleen echt heel warm en benauwd en ik was heel erg dizzy.. Ik heb dus even een paracetamol genomen voor de zekerheid, wat echt wel even hielp.

Uiteindelijk heb ik toch nog even kunnen slapen gelukkig. Wat ook meteen op de foto staat zag ik op de camera van Mark en Petra. Bedankt he jongens! Haha!

Na ruim 3 uur rijden waren we dan eindelijk terug op de Compound, heerlijk! De stroom deed het nog dus ik heb me zo snel mogelijk gedoucht voor die weer uitvalt!
Wesley is alvast begonnen aan het opruimen van het huisje en ik ben alvast begonnen aan het eten maken.
En ohwja, Talemna hoorde eergisteren dat ik echt helemaal weg ben van Jackruit dus hij zei dat hij wel een stuk zal brengen naar de Compound voor als ik terugkwam van Murchison Falls. En ja hoor, Anna had inderdaad een groot stuk gekregen van hem voor mij! Heerlijk, ik heb meteen de helft opgegeten!

Als eten heb ik samen met Anna zelf wraps gemaakt en gebakken. Ze waren een beetje te klein waardoor we ze niet gerold hebben als wraps maar gewoon gegeten hebben als Chapatti's. Dus stukje afscheuren, saus erop, opeten.
We hadden gewoon de saus gemaakt voor in een wrap, dus met gehakt (van de broodworstjes weer), tomaat, ui, groene peper, wortel, aubergine, room en tacomix. We hebben ook weer Guacamole gemaakt, want we hadden echt superveel Avocado's van de boom hier. Was echt superlekker!

Na het eten hebben ze weer een filmpje aangezet en ben ik intussen alvast begonnen aan de blogs van 3 dagen, pfff wat een klus.. Ik moet ook elke keer meteen zo'n superlang verhaal vertellen. Maar ik ben eindelijk toegkomen aan het eind van inhaalbog 3 en ik kan eindelijk richting mijn bedje. Laatste nachtje in Hoima.. Pfff wel zwaar hoor.. ik heb echt een hele fijne tijd gehad hier in Hoima, vooral samen met Anna en Hillary! Maar ook met de fijne omgang in de zaal met iedereen :)
Ik merk aan Wesley dat hij nu eigenlijk wel weer naar huis wilt.. Zelf wil ik ook wel naar huis hoor.. Maar ik ben ook wel heel benieuwd naar Kampala. En over ongeveer 2 weken ga ik alweer terug, dus nog even een mooie tijd maken hier!

Oke, ik zie dat het nu alsweer 00:50 uur is, dus ik moet ECHT gaan slapen!

Heel erg bedankt weer voor het lezen allemaal!!

xxxx

P.S. ik plaats morgen de foto's, het zijn er namelijk echt superveel dus gaat heel veel tijd kosten om allemaal uit te zoeken..
Jullie horen van me!